Sunday 1 June 2014

Mendapat Kerja Ladang Di Australia

Okay... saya tahu ramai yang berminat untuk berkerja di luar negara untuk mendapatkan 'income' yang dikira segera kan?? hmmm segera bagi saya berbanding di negara asal kita sendiri Malaysia. ya, malaysia. Baiklah this time saya akan kongsikan  pengalaman saya berkerja di ladang sayur dan strawberi di Australia.

This time saya share macam mana saya bole berkerja di australia secara illegal. Apa yang saya kongsikan ni bukan lah encourage awak semua untuk meniru perbuatan saya ini, kerana dah terang2 kerja gila kan. Tapi hanya untuk berkongsi sedikit pengalaman berkerja di luar negara.

Awak semua tahu macam mana dan bagaimana kebanyakan rakyat malaysia datang berkerja di sini [australia]??? Well kebanyakan rakyat malaysia yang berkerja ladang di sini adalah datang sebagai pelancong dan menjadi pekerja illegal di semua farm??? Takut?? illegal... tiba2 awak semu ingat pasal warga indon, nepal yang kerja kat malaysia tu kan. well bagi saya kedengaran macam tu tapi kenyataan bergantung kepada 'luck/nasib' you.

Pernah mendengar kerja luar negara melalui agent??? bayar rm 6k,7k, 8k, 10k++ ???? well yes, ade memang ader dan ramai yang tertipu apabila berkerja melalui agent. But this time saya hanya story kat awak semua my way of dapat kerja kat sini.

Baiklah, kerana minat dalam diri dengan australia dan keinginan untuk berkerja disini saya memutuskan untuk datang sendiri ke australia.  Saya ringaskan dengan duit rm9k saya beli tiket datang perth untuk melancong... pada mulanya... saya datang seorang solo travel. Nasib saya baik saya berjumpa dengan beberapa orang malaysia [melayu] yang dah beberapa tahun menjadi illegal worker di Perth. Then automatic my self tertarik dengan mereka dan ingin join kerja dengan they all. 

Selepas beberapa hari berbincang mengenai risiko yang akan saya hadapi kelak, saya mengambil keputusan untuk kerja secara illegal di sini sehingga sekarang. 

3 comments: